Lucka 23 Glädjekalendern Andas för mer livsnjutning

Lucka 23 Glädjekalendern Andas för mer livsnjutning

Andas dig till en än mer njutningfylld jul eller livet som helthet helt enkelt. Ta hjälp av ditt andetag.

Andning.

Andningen är ett sätt att lyssna av hur vi mår. När vi är stressade andas vi snabbt  i vår övre bröstkorg och ofta drar vi in magen vid oro eller bara för att se “smalare ut”. När vi andas snabbt och högt i bröstkorgen blir vi med en gång stressade och kroppen gör sig beredd på att fly eller slåss.

Att lära dig sänka ditt andetag hindrar både stress och oro. Idag ger jag en enkel övning där du kan lära dig sänka ditt andetag och motarbeta stress och ångestattacker. Och istället bjuda in lugn, tillit, glädje och njutning.

Vill du lära dig mer om teorier om andetaget och konkreta övningar att praktisera tillsammans för guidad hjälp. Välkommen på min ”Andas dig stark inifrån och ut” workshop 15/1. 

Grundläggande andning:

1- Lägg dig på rygg eller sätt dig bekvämt & avslappnat , placera ena handen över hjärtat och den andra handen över din mage. 

2- Andas djupt in genom näsan och slappna av i din mage, känn hur handen på magen lyfter sig vid inandningen och därefter hur handen på hjärtat följer med och lyfter din bröstkorg – allt lyfter sig som en stor ballong upp mot taket/himlen vid inandning.

3- Andas långsamt ut genom näsan och försök att sakta ner utandningen och tömma all luft ur lungorna. Uppifrån lungorna o slutligen ner i magen.

4- Vänta med att påbörja nästa andetag och bara notera att du inte behöver jäkta för att andas. Känn in mellanrummet mellan andetagen.

Fortsätt med denna övning varje dag under 21 dagar och lägg sedan märke till skillnaden i upplevelsen i rymden i dina lungor. Börja med 5 minuter och förläng upp till 11 minuter. Skriv gärna upp din upplevelse dag för dig. Ge dig själv en klapp på axeln för varje gång det blir gjort. Hitta en rutin. Kanske varje morgon eller kväll före du går upp eller inför insomning.

Önskar dig ett gott andetag. Du tar ca 25000 per dygn så du har möjlighet för många tillfällen att bli medveten och öva.

Vill du få personlig guidning till ditt andetag låt mig veta så bokar vi en tid, ja och det funkar även på distans.

Med värme,

Jenny

Stäng meny